Na zdecydowaną większość
ogłoszeń, zdecydowana liczba osób wysyła standardowe CV i ewentualnie list
motywacyjny (jeśli pracodawca tego wymaga). Pojawiają się jednak pracodawcy,
którzy oczekują czegoś więcej, a także pojawiają się coraz częściej kandydaci, którym
standardowe CV nie wystarcza i szukają innych możliwości. Biorąc pod uwagę jak
wiele osób szuka pracy, staramy się zwiększyć swoje szanse na to, aby to właśnie
nas pracodawca zaprosił na rozmowę i dlatego właśnie szukamy sposób na
wyróżnienie się na tle innych osób. To, na jakie możliwości się zdecydujemy
zależy od kilku elementów. Na pewno istotne jest na jakie stanowisko
aplikujemy, jaki mamy budżet, który możemy na to poświęcić, a także jakie mamy
możliwości samodzielnego wykonania czegoś ponadstandardowego – te obszary
zdeterminują naszą decyzję o wyborze odpowiedniego narzędzia.
A na co możemy się zdecydować?
Portfolio naszych dokonań – to wbrew pozorom narzędzie nie tylko
dla osób, które chcą pokazać zdjęcia czy swoje marketingowe lub graficzne
realizacje. To narzędzie dla każdego, który chce opowiedzieć o sobie pod kątem
swoich doświadczeń. Portfolio takie możemy przygotować nawet w programie PowerPoint
i korzystając z ciekawych grafik lub animacji możemy pokazać siebie w
obszarach, które są wymagane przez pracodawcę.
Strona internetowa – to coraz bardziej powszechne narzędzie.
Przygotowujemy swoją stronę, na której znajdują się wszystkie istotne informacje
na nasz temat pogrupowane w odpowiedni sposób i pokazujące nas pod kątem
naszych kompetencji i tego, co nas wyróżnia. Podobnie będą działały także blogi – one dodatkowo pokażą
potencjalnemu pracodawcy naszą już bardziej 'namacalną' wiedzę. Poprzez
czytanie naszych artykułów/wpisów pracodawca zorientuje się jaką jesteśmy
osobą, jak patrzymy na pewne kwestie i jaką posiadamy wiedzę w danym obszarze.
Mówię tu o sytuacji, w której szukamy pracy np. w dziale marketingu i
prowadzimy bloga o takiej tematyce. Inną opcją jest szukanie pracy w obszarze, w którym potrzebne
są umiejętności związane z pisaniem artykułów, redagowaniem ich itp., wtedy
niezależnie od tematyki bloga pokażemy te umiejętności, które są pożądane przez
pracodawcę. Jeśli prowadzimy bloga lub mamy swoją stronę i chcemy ją pokazać
pracodawcy – w CV pod danymi personalnymi zamieszczamy link, który bezpośrednio
przeniesie rekrutera w odpowiednie miejsce.
CV jako infografika – zamiast standardowego CV możemy przygotować
infografikę opisującą wszystkie te informacje, które zwykle zamieszczamy w CV.
Przygotowując CV w takiej formie trzeba zwrócić dużą uwagę na jego czytelność i
profesjonalny układ, a także na kolorystykę i grafikę dopasowaną do danej
branży. Jeśli chcielibyście pójść tym tropem, możecie skorzystać z kilku
darmowych programów, które Was w tym wesprą, m.in. http://infogr.am/
i http://piktochart.com/
Ulotki – przygotowanie ulotek i ich dystrybucja w miejscach, gdzie
potencjalnie możemy znaleźć pracę – wysłanie ich do firm, w których
chcielibyśmy pracować lub roznoszenie po biurowcach, w których znajdują się
takie firmy. Ważne, aby przygotować ulotkę w sposób, który zaciekawi pracodawcę
i pokaże nas jako osobę odpowiednią na dane stanowisko.
Video CV – to bardzo popularna forma prezentacji siebie, która
chętnie wykorzystywana jest przez kandydatów już od kilku lat. Dzięki nagraniu
krótkiego filmu o sobie i zamieszczeniu do niego linku w CV lub formularzu
aplikacyjnym dajemy możliwość szerszego poznania siebie. Aby przygotować skuteczne
video CV ważne jest, aby zrobić to profesjonalnie i dobrze przemyśleć
poszczególne elementy, które będziemy w nim zamieszczać – tu będzie bardzo
liczył się pomysł.
To tylko część możliwych działań,
ale na ogół w zupełności wystarczają. Jeśli jednak chcecie poczytać o czymś
więcej, to zapraszam:
- o szukaniu pracy na billboardzie: http://kreowaniekariery.blogspot.com/2013/04/dziewczyna-z-dredami-nowa-odsona.html
- o ulotkowaniu pracodawców: http://kariera.pracuj.pl/cv-i-list-motywacyjny/ulotka-zamiast-cv/
- o wykorzystaniu instagramu: http://mashable.com/2013/12/14/instagram-job/
- i oczywiście strona internetowa Robby Leonardi http://rleonardi.com/interactive-resume/
Na koniec dodam jeszcze
najważniejsze - przygotowując kreatywne CV trzeba mieć jednak na uwadze to, aby
forma nie przerosła treści. W CV kluczowa jest zawartość merytoryczna i jeśli
potrafimy dobrze ją przedstawić, wtedy możemy zadbać o to, aby się wyróżnić na
tle innych korzystając z niestandardowych form prezentacji swojego życiorysu.
Im bardziej kreatywne jest stanowisko i branża, do której aplikujemy, tym
niestandardowa forma CV będzie dla nas większym wsparciem. Jeśli stanowisko nie
wymaga kreatywnych działań, warto pomyśleć np. o portfolio, stronie
internetowej, czy ulotkach – to z pewnością wystarczy.
Wow, ile możliwości...zawsze wydawało mi się, że jeśli chce się zrobić coś poza szablonem, to mamy do wyboru tylko video CV, a jakoś nie pałałam pasją do tej formy. Tymczasem wpada mi tu pomysł o portfolio i chyba się za to zabiorę. Napiszę jeszcze maila z kilkoma pytaniami żeby zrobić to dobrze ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam,
Gosia
video cv można umieścić na youtube jako film niepubliczny, wtedy filmik obejrzą tylko ci co mają adres, który będziemy podawać w cv
OdpowiedzUsuń